Sådan får du ændret din livsstil én gang for alle

Du kender det sikkert. Du har taget lidt på, og du er godt træt af, at du ikke længere kan passe dine yndlingsbukser. Du beslutter dig for, at det nu skal være slut med de usunde sager, og at du skal træne noget mere. Tiden går, og du fortsætter i samme stil. Er du træt af, at det aldrig lykkes for dig at ændre din livsstil – så er det nu, du skal begynde.

Tag ét skridt ad gangen

Når du skal ændre på din livsstil, kan du ikke ændre alt på én gang. Forsøger du at gøre det, vil der være stor sandsynlighed for, at det ikke lykkes for dig, og du vil igen stå med endnu en dårlig oplevelse. Ønsker du at ændre noget ved din livsstil, skal du gøre det ved at tage ét skridt ad gangen. På den måde tager du ikke munden for fuld, og du vil stadig kunne mærke en forskel hurtigt.

Det kan være en god idé at have en makker med de samme mål

Har du sat dig nogle mål for 2020, kan det være en god idé at finde sammen med en, som har de samme mål som dig. På den måde kan I hive hinanden op fra sofaen, hvis motivationen sviger, eller hvis hånden finder vejen til slikskålen. Når man har en makker, er der en større forpligtigelse.

Få et overblik over det du vil ændre

Er det nu, din livsstil skal ændres, er det vigtigt, at du skaber et overblik over det, du vil ændre. Det kan man gøre på mange måder, og én måde ville være at skrive det ned. Når du skriver tingene ned, får du et overordnet overblik, hvilket kan give dig en idé om omfanget. Husk at Rom ikke blev bygget på én dag.

Start med de værste vaner først

Har du mange dårlige vaner, kan det være svært at beslutte sig for, hvilken vane der skal ryge først, men er der en, der er sundhedsskadelig, bør du tage den først. Ryger du cigaretter, kan det være en god idé at bytte dem ud med en e-cigaret. Der findes forskellige startpakker, og før du ved af det, har du smidt rygningen på hylden og er ét skridt tættere på målet.

Tillad sukker én gang om ugen

Der er mange, der oplever, at forbyder man sukker helt, kan man ende med at overspise, når man endelig får muligheden for det. Derfor kan det være en fordel at tillade sukker én gang om ugen. På den måde værdsætter man også det, man putter i munden, og man tænker mere over, hvad det gør ved kroppen.

Start ud i et roligt tempo

Vil du gerne motionere mere, er det vigtigt, at du starter ud i et roligt tempo. Overbelaster du din krop, vil du miste motivationen og måske endda få en skade. Sørg altså for at tage det med ro i starten når formen skal bygges på – det vil du takke dig selv for senere.