
I nutidens enormt digitaliserede verden er internettet (og computere i det hele taget) ganske enkelt ikke til at komme udenom, medmindre man altså vælger at trække stikket fuldstændigt og beslutter sig for at bo for sig selv et sted i vildmarken. Hvis man har en virksomhed, er det dog næppe hensigtsmæssigt at gøre dét, for det er nok lidt svært at finde kunder blandt træer og hjorte, og samtidig er det ret svært at kommunikere med sine medarbejdere og kolleger.
Forbedret kommunikation og effektivitet
Netop kommunikationen er noget af det, som en digital strategi kan strømline og forbedre. Digital strategi vil sige at have gjort sig nogle overordnede, strategiske overvejelser omkring, hvordan og hvor det er smart at gøre brug af det ganske voldsomme udbud af digitale læsninger. Derfor er det også nødvendigt at have overblikket til at kunne beslutte, hvilke digitale hjælpemidler og services, der spiller godt og så gnidningsfrit som muligt sammen – og dermed også, hvilke af disse virkemidler, der skal implementeres i virksomhedens daglige drift.
Skræddersyning til virksomhedens egne behov
Naturligvis findes der ikke en one-size-fits-all-løsning for digitale virkemidler, og derfor er det af høj vigtighed, at den enkelte virksomhed skræddersyr (eller får skræddersyet) sin helt egen løsning. For det er jo klart for enhver, at en grusgrav og en revisorvirksomhed har helt forskellige behov. Der er både skala- struktur- og ikke mindst funktionsforskelle, og dem skal der tages højde for, når man kigger på, hvilken software og hardware, der bør investeres i. Måske findes der endda noget gratis open source-software, som kan varetage funktionerne. Her handler det igen om at have overblikket over udbuddet og de forskellige løsninger på markedet.
Samtidig er det også klart, at så godt som alle virksomheder på spektret med smarte digitale løsninger kan øge deres effektivitet og dermed indtjening med den rette strategi.