Optimér arbejdsmiljøet på kontoret

Rigtig mange danskere tilbringer sin hverdag på et kontor. Om så det er inden for økonomi, business eller sekretærarbejde, så er der mange, hvis arbejde afhænger af et skrivebord og en computer. Det er derfor yderst vigtigt, at arbejdsmiljøet er helt i top på disse kontorer. Læs her om to måder hvorpå man kan optimere miljøet i kontorbygninger.

Et sundt indeklima

Mange kontorer er placeret i store bygninger på højere etager, og af sikkerhedsmæssige årsager er det derfor ikke alle kontorer, der nødvendigvis har mulighed for udluftning ved blot at åbne et vindue. Luftkvaliteten på en arbejdsplads er afgørende for vores sundhed og også for, hvor klart vi kan tænke i arbejdstimerne. Det er derfor en rigtig god idé at få professionelle til at måle jeres luftskifte på kontoret. Ved at måle luftskiftet kan man undersøge, hvorvidt den gamle og forurenede luft bliver tilstrækkeligt udskiftet med frisk luft udefra.

Når denne måling er foretaget, kan der så tages stilling til, hvorvidt der skal nytænkes et udluftningssystem, som mere effektivt fremmer luftskiftet på kontoret. Det gør arbejdsdagen sundere og langt mere behageligt for alle de ansatte på kontoret. Derudover forebygger hyppig udskiftning af luften også smittespredning af diverse virusser og sygdomme. Så det er bestemt det værd at tage luftkvaliteten på arbejdet meget seriøst.

Få ergonomisk vejledning

Stillesiddende arbejde kan have stor påvirkning af den ansattes fysiske velvære. Hvis man sidder dårligt i stolen og bruger hele dagen på at kigge ned på en computer, kan man hurtigt få ryg- og nakkeproblemer. For at undgå sådanne arbejdsskader bør ethvert kontor få ergonomisk vejledning, således at kontoret er indrettet optimalt, og de ansatte bliver undervist i, hvordan de bedst bør sidde eller stå ved computeren. Kig derfor efter inventar som hæve-sænkeborde og ergonomiske kontorstole. Dette forebygger nemlig dårlige sidestillinger og kan nedsætte ansattes sygefravær på baggrund af skader.